Prowadzący:
Barbara Gad , Grzegorz Harańczyk , Witold Jarnicki , Jan Małolepszy
Opis: Bardzo istotnym punktem Dnia Wydziału są dwa godzinne spotkania z wybitnymi absolwentami Uniwersytetu Jagiellońskiego, którzy pokażą młodym ludziom, w jaki sposób można przełożyć wiedzę zdobytą w trakcie studiów na przyszłą karierę zawodową. Nasze zaproszenie przyjęli Barbara Gad, Grzegorz Harańczyk, Witold Jarnicki i Jan Małolepszy.
Prowadzący:
dr Zdzisław Pogoda
Opis: Czy można dostać Nagrodę Nobla z topologii? W 2016 Nagroda Nobla z fizyki została przyznana za teoretyczne badania nad egzotycznymi stanami materii. Dokładnie w tytule i w uzasadnieniu pojawił się termin "topologia", który zaintrygował media. Często pokazywano pewnego profesora, który bawił się filiżankami i dętkami. Czym zajmuje się ta dziedzina o dziwnie brzmiącej nazwie? Dlaczego fizycy zainteresowali się nią? Zajmiemy się tymi pytaniami na prezentacji, a przy okazji zastanowimy się, co to znaczy w matematyce "mieć taki sam kształt".
Prowadzący:
dr Jacek Lembas
Opis: W wykładzie przedstawiony zostanie krótki rys historyczny rozwoju metod szyfrowania. Ręczne szyfry: Cezara, książkowy i geometryczny. Szyfrowanie automatyczne, słowo o Enigmie. Następnie przedstawione zostaną wybrane metody szyfrowania z użyciem komputerów. Pokazane będzie szyfrowanie symetryczne i asymetryczne. Wyjaśniony będzie szyfr RSA z kluczem jawnym oraz zasada podpisu elektronicznego. Podane szyfrowania będą zilustrowane przez programy demonstrujące ich działanie.
Prowadzący:
dr Krzysztof Ciesielski
Opis: W środowisku uczniowskim krążą wieści o tym, co ma przynieść szczęście na maturze. A to, że trzeba mieć na sobie coś czerwonego, a to, że nie należy od studniówki się strzyc... Od tego roku dojdzie jeszcze jedna rzecz. Przed maturą z matematyki dobrze będzie pójść na Planty i usiąść na chwilę na pewnej ławce, obok figur dwóch dyskutujących ze sobą młodych mężczyzn. Ławka ta jest na Plantach od października 2016 roku. Kim oni byli? O czym rozmawiali? Czemu dziś są tam upamiętnieni? Jaki to ma związek z matematyką? O tym, i o tym, jak doszło do postawienia tej ławki, będzie na wykładzie mowa.
Prowadzący:
mgr Stanisław Jastrzębski , mgr Damian Leśniak , Prof. Jacek Tabor
Opis: W wykładzie będzie przedstawiony ​rozwój sztucznej inteligencji w kontekście szeroko rozumianego nauczania maszynowego, ze szczególnym uwzględnieniem sieci neuronowych. Omówimy także pewne podstawowe przykłady zastosowań, między innymi w komputerowo wspieranym projektowaniu leków.
Prowadzący:
Sandra Sobierajska , Anna Szylak
Opis: Na warsztatach zajmiemy się przed wszystkim stworzeniem schematycznego grafu relacji pokrewieństwa między gatunkami, obrazującego koncepcję drzewa życia, np. pomiędzy człowiekiem i różnymi gatunkami małp.
Prowadzący:
dr Patryk Pagacz
Opis: Czy zawodowy matematyk się myli? Tak, i to znacznie częściej od ucznia! Podczas warsztatów wspólnie ponaprawiamy błędy prowadzącego i dowiemy się, czy warto ufać tylko intuicji.
Prowadzący:
dr Jakub Zygadło
Opis: Mimo, że pojemność dysków twardych w naszych komputerach mierzymy już w terabajtach, często zależy nam na tym, by pliki zajmowały mniej miejsca - szczególnie gdy chcemy je przenieść na pendrive lub wysłać jako załączniki. Żeby to osiągnąć używamy programów kompresujących (pakujących) dane - ale jak właściwie "zmniejszają" one rozmiary plików i jak potem odtwarzają ich oryginalną zawartość? Uczestnicy warsztatu poznają podstawowe pojęcia z zakresu teorii informacji oraz dowiedzą się w jaki sposób działa popularna metoda kompresji tworząca pliki zip. Podane zostaną przykłady różnych sposobów kompresowania danych oraz wyjaśnienie, dlaczego trudno jeszcze bardziej spakować pliki mp3 i avi.
Prowadzący:
Karol Farbaniec
Opis: Wprowadzimy pojęcie sygnału analogowego i jego konwersji cyfrowej. Powiemy o znaczeniu, aplikacjach i wyzwaniach cyfrowego przetwarzania sygnałów. Pokażemy działanie przykładowego SoC (prawdopodobnie ZedBoard od Xilinxa) na żywo uruchamiając i prezentując działanie kilku podstawowych aplikacji.
Prowadzący:
mgr Martha Łącka
Opis: Podczas warsztatów zbadamy zależność pomiędzy liczebnością bocianów a liczbą urodzeń w Polsce w latach 1974-2004. Następnie zastanowimy się, jakie wnioski możemy (i jakich nie możemy) wyciągnąć z naszych obserwacji.
Prowadzący:
mgr Piotr Miska
Opis: W trakcie warsztatów wytłumaczymy, dlaczego tak nieregularną figurę geometryczną jaką jest (płaska) krowa, można wpisać w kwadrat. Użyjemy w tym celu pewnej własności, którą posiada każda funkcja ciągła.
Prowadzący:
mgr Agnieszka Kozdęba
Opis: We współczesnej popkulturze bardzo popularnym motywem jest zmasowany atak zombie. Oglądając kolejne filmy i seriale o tej tematyce widzimy, jak populacja "żywych trupów" rozrasta się niczym epidemia, a ludzkość staje na krawędzi zagłady. Zadajemy sobie pytanie: czy świat przetrwałby taką katastrofę? Spróbujemy odpowiedzieć na to pytanie za pomocą narzędzi matematycznych: stworzymy model populacji, w której pojawił się wirus zamieniający ludzi w bezmyślne zombie i sprawdzimy, w jakich warunkach istnieje możliwość, by zapobiec apokalipsie.
Prowadzący:
Damian Jelito
Opis: Co wspólnego ma matematyka i medycyna? Okazuje się, że bardzo dużo, a znajomość rachunku prawdopodobieństwa bardzo pomaga lekarzom w ocenie wyników badań medycznych. Najważniejszym narzędziem, które temu służy jest prawdopodobieństwo warunkowe. Okazuje się też, że istnieje bardzo interesująca analogia między wiarygodnością badań medycznych a błędami przy testowaniu hipotez statystycznych. Uczestnicy zajęć będą mogli zdobyć podstawową wiedzę na ten temat, a także skonfrontować swoje intuicje z wynikami dostarczanymi przez królową nauk.
Prowadzący:
dr Bartosz Zieliński
Opis: Dopasowywanie dwóch obrazów (ang. image matching) jest jednym z podstawowych problemów widzenia komputerowego (ang. computer vision). Polega ono na detekcji charakterystycznych punktów na obu obrazach, które się następnie ze sobą paruje. Dwa obrazy są podobne, jeżeli dopasowanych zostanie wiele punktów charakterystycznych. W przypadku obrazów przedstawiających inne przedmioty, liczba dopasowanych punktów jest mniejsza. Zajęcia poświęcone zostaną metodzie detekcji i opisu takich punktów kluczowych. Wykorzystamy w tym celu Python i bibliotekę OpenCV.
Prowadzący:
dr Anna Szymusiak
Opis: Jeśli pewien uniwersytet przyjmuje na studia 44% aplikujących mężczyzn i 35% aplikujących kobiet, to czy to wystarczy, by mówić o dyskryminacji kobiet? A czy jeśli terapia A daje średnio większe szanse wyleczenia niż terapia B, to czy na pewno powinniśmy się jej poddać? Poprzez analizę kilku takich przykładów dowiemy się nie tylko na czym polega znany w probabilistyce i statystyce paradoks Simpsona, ale także w jaki sposób może stać się on narzędziem manipulacji.
Prowadzący:
Edyta Kabat
Opis: Na przygotowanych balonach uczestnicy będą mogli obserwować jak zmienia się ich obiekt pod wpływem zmiany kształtu balonu, a znane dotychczas własności figur przestają obowiązywać.
Prowadzący:
Renata Furgał , Paulina Pełszyńska
Opis: W czasie interaktywnego pokazu, odwiedzający biorą udział w specjalnie przygotowanych, uproszczonych grach dwuosobowych, które zostały zaprojektowane pod kątem łatwego wyjaśnienia metod wybierania optymalnej strategii. W początkowym etapie odwiedzający próbują odgadnąć reguły postępowania prowadzące do zwycięstwa, a potem uzyskują naprowadzające podpowiedzi od organizatorów, aż uda im się zwyciężyć wygrywając drobne słodycze.
Prowadzący:
Fabian Kapuścik , Jakub Król , Robert Kuna , Aleksander Surman
Opis: Godziny Kodowania, organizowana w ramach Tygodnia Edukacji Informatycznej (Computer Science Education Week), jest powszechnie uważana za największą inicjatywę edukacyjną w historii. Podczas naszej Godziny Kodowania zaczniemy razem się uczyć programowania od podstaw - Wprowadzenie do programowania przez zabawę dla bardzo początkujących!
Prowadzący:
mgr Artur Polański
Opis: Przedstawiona zostanie seria problemów dotyczących pokrycia szachownicy złożonej z kwadratów za pomocą ustalonych kształtów, bądź też za pomocą zadanej procedury, jak również dość ogólna metoda ich rozwiązywania.
Prowadzący:
mgr Paweł Bogdan
Opis: W czasie warsztatów poznamy najczęściej spotykane zagrożenia związane z codziennym używaniem Internetu. Poznamy metody socjotechniczne używane przez hackerów, dowiemy się jakich metod używają do kradzieży naszych danych i naszych pieniędzy. Dowiemy się, do czego może doprowadzić kradzież danych osobowych oraz poznamy proste zasady, które pozwolą nam uniknąć zagrożeń.
Prowadzący:
Fabian Kapuścik , Jakub Król , Robert Kuna , Aleksander Surman
Opis: Razem będziemy rozwiązywać problemy algorytmiczne z którymi programiści na co dzień walczą.
Prowadzący:
mgr Anna Szczepanek
Opis: Pokażemy przykłady problemów praktycznych, których (często zaskakujące) rozstrzygnięcie można otrzymać poprzez prostą analizę, wykorzystującą wyłącznie elementarne pojęcia i techniki z zakresu matematyki szkolnej. Naszą uwagę skupimy na zagadnieniach takich jak paradoks pudełek Bertranda, paradoks Monty'ego Halla i zbieżność dat urodzin.
Prowadzący:
dr hab. Piotr Kobak
Opis: Oprócz handlu akcjami i obligacjami na giełdzie kupuje się i sprzedaje opcje i kontrakty terminowe. Dzięki nim można uzyskać wyniki finansowe opisane przez funkcje kawałkami liniowe. Pokazane zostaną przykłady takich strategii inwestycyjnych jak stelaż, strategia byka, niedźwiedzia czy motyla. Uczestnicy będą mogli samodzielnie przetestować inne strategie na komputerze, sprawdzić, jakie wyniki uzyskaliby, inwestując w kontrakty terminowe, zobaczyć, jak można przetwarzać dane finansowe napływające w czasie rzeczywistym z giełd.
Prowadzący:
mgr Igor Sikora , Kacper Sokołowski
Opis: Warsztaty będą poświęcone zagadnieniom matematycznym, pojawiającym się w muzyce. Przedstawiona zostanie dodekafonia jako prosty przykład tworzenia muzyki za pomocą algebry, jak również muzyka probabilistyczna tworzona przez I. Xennakisa.
Prowadzący:
Marek Tkaczyk
Opis: W trakcie warsztatów rozdamy płytki z mikrokontrolerem, na których uczestnicy będą mogli obserwować działanie podstawowych programów. Autor przeprowadzi niezbędne wprowadzenie teoretyczne, potrzebne do zrozumienia zasady działania aplikacji.
Prowadzący:
Sandra Sobierajska , Anna Szylak
Opis: Poprzez program pyMol można w przejrzysty sposób zobaczyć jak wyglądają poszczególne biocząsteczki, np. białka. Mając plik z daną strukturą z rozszerzeniem .pdb można obliczyć kąty pomiędzy atomami, zobaczyć strukturę przestrzenną oraz analizować dane strukturalne. Wizualizacja pomaga również wyobrazić sobie możliwe wiązania pomiędzy atomami.
Prowadzący:
dr Grzegorz Matecki
Opis: Dzięki postępowi technologicznemu nasze życie staje się łatwiejsze. Wiele czynności, kiedyś uciążliwych, można wykonać bez wychodzenia z domu, a nawet z dowolnego miejsca na świecie. Wszystko dzięki nowym gadżetom i dostępu do wszechobecnej sieci. Ale, aby to wszystko działało, musieliśmy wiele aspektów naszego życia zapisać w postaci cyfrowej i przenieść do świata wirtualnego, którym jest internet. Często się jednak okazuje, że udostępniamy o sobie zbyt wiele informacji. A jeśli informacja taka zostanie użyta w niecnym celu, to możemy popaść w niemałe kłopoty. Na warsztatach dowiemy się o różnego rodzaju zagrożeniach związanych z naszymi urządzeniami cyfrowymi i użytkowaniem internetu. Na co uważać? Czego nie robić w sieci? Jak żyć (w świecie cyfrowym)?​
Prowadzący:
mgr Michał Kozdęba
Opis: 7 lat temu w bułgarskim lotto wylosowano te same sześć liczb w dwóch kolejnych losowaniach. W wielu szkolnych klasach zdarza się, że dwie osoby urodziły się tego samego dnia roku. Czy to dziwne? Czy ktoś oszukiwał lub celowo dobierał uczniów do klas? Otóż nie! Na warsztatach wyjaśnimy te i inne fenomeny prawdopodobieństwa, które nieraz szokują przeciętnego śmiertelnika.
Prowadzący:
Dominika Salawa
Opis: W trakcie interaktywnych warsztatów uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się z uproszczonym problemem tomografii dyskretnej. Na początku zostanie zaprezentowany sposób rozwiązywania zagadek tego typu, a następnie uczestnicy będą mogli spróbować swoich sił na rozdanych im indywidualnie zagadkach pod czujnym okiem organizatorów.
Prowadzący:
Dawid Gawlina , Marcel Mroczek
Opis: Jak dodanie nowej drogi może wydłużyć czas podróży pojazdów? W jakie gry nie chcemy grać, pomimo dodatniej wartości oczekiwanej? Podczas warsztatów "Paradoksy Matematyczne" odpowiemy na te pytania, wykorzystując elementy teorii gier.
Prowadzący:
Kamil Lesiak , Wojciech Sabała
Opis: Warsztaty z podstaw obsługi programu Wolfram Mathematica, obejmujące między innymi: - jak wykorzystywać program do rozwiązywania zadań; - rysowanie mniej lub bardziej użytecznych krzywych; - wykorzystywanie danych z Wolframu; - dla zainteresowanych: podstawy programowania w języku Wolfram Language.
Prowadzący:
Michał Herda
Opis: Mikrowykład (20 minut) z udziałem zgromadzonej publiczności, traktujący o naturze programowania oraz różnicach w postrzeganiu i przetwarzaniu między człowiekiem a maszyną.
Prowadzący:
Fabian Kapuścik , Jakub Król , Robert Kuna , Aleksander Surman
Opis: Przedstawienie możliwości wykorzystania kamery Kinect w swojej własnej aplikacji.
Prowadzący:
Bartłomiej Kroczek , dr Włodzimierz Moczurad , Michał Ociepka
Opis: Przeprowadzimy prosty eksperyment na uczestnikach, który podważy ich zaufanie do swojej percepcji. Wyjaśnimy, dlaczego nie zawsze można wierzyć własnym oczom. Przekonamy, że mimo wszystko da się żyć w świecie pełnym iluzji.
Prowadzący:
Michał Sroka
Opis: Warsztaty mają na celu przedstawienie obecnych rozwiązań związanych z robotami latającymi. Uczestnicy zostaną zapoznani z podstawami konstruowania i sterowania quadrocopterów. Zakres zajęć obejmuje również prezentację działania Kołowych robotów latających.
Prowadzący:
mgr Eryk Koczur , Maciej Lewicki
Opis: Podczas warsztatów zaprezentujemy i omówimy autorskie rozwiązanie robota manipulacyjnego. Przyglądniemy się układowi sterowania i wyzwaniom związanym z tworzeniem takich systemów.
Prowadzący:
dr Igor Podolak
Opis: Sieci neuronowe stosowane są od jakiegoś czasu do rozwiązywania zadań statycznych, w których środowisko się nie zmienia. Pasjonujące zawsze były próby odpowiedzenia na pytanie, czy jesteśmy w stanie zbudować nowe modele sieci neuronowych, które rozumiałyby strukturę języka naturalnego i potrafiłyby generować wypowiedzi na podstawie przeczytanych tekstów. W ostatnich kilku latach nastąpił gwałtowny rozwój modeli typu Long-Short Time Memory, a więc pamięci pamiętających ostatnie kilka wydarzeń, jednocześnie umiejących rozpoznać i zapamiętać wydarzenia, które miały miejsce dawno temu, jednak były istotne.
Prowadzący:
dr Krzysztof Bartosz
Opis: W dzisiejszym świecie trudno wyobrazić sobie dziedzinę nauki, która nie korzystałaby z dobrodziejstw technologii informatycznych. Profesjonalne oprogramowanie komputerowe stało się podstawowym narzędziem pracy naukowców, którzy dzięki niemu nie muszą już tracić czasu na rutynowe doświadczenia i obliczenia, gdyż wyręcza ich w tym komputer. Często nawet bardzo skomplikowane i kosztowne eksperymenty można zastąpić symulacjami komputerowymi, których wyniki są równie wartościowe jak te uzyskane eksperymentalnie. Program Simulink, którego działanie pragnę zaprezentować na swoich zajęciach, jest pakietem środowiska Matlab, przeznaczonym właśnie do tworzenia symulacji komputerowych. Każdy uczestnik zajęć będzie miał okazję poczuć się jak prawdziwy naukowiec tworząc samodzielnie schemat blokowy w programie Simulink i za jego pomocą przeprowadzić symulację prostych doświadczeń fizycznych. A kto wie, może już za kilka lat, ten lub podobny program stanie się dla Was podstawowym narzędziem pracy...
Prowadzący:
Adam Orliński
Opis: Chcesz się dowiedzieć jak zacząć swoją przygodę z tworzeniem gier? Chcesz je programować, ale nie wiesz jak zacząć? Celem tego warsztatu jest pokazanie możliwości tworzenia gier komputerowych w silniku Unity3D. Na warsztatach zostaną również zaprezentowane popularne gry, które zostały stworzone na tym silniku. Uczestnicy będą mogli uzupełnić fragment kodu gry i stworzyć własny poziom, budując go z gotowych elementów. W warsztatach mogą wziąć udział wszyscy zainteresowani, nie jest konieczne przygotowanie informatyczne.
Prowadzący:
dr Daniel Wilczak
Opis: W czasie warsztatu uczestnicy będą mogli przeprowadzić symulację komputerową oraz porównać otrzymane wyniki z dokładnym rozwiązaniem symulowanego modelu oraz wynikiem eksperymentu.
Prowadzący:
mgr Barbara Ciesielska , mgr Agnieszka Kowalczyk
Opis: Mówi się, że origami powstało dwa tysiące lat temu wraz z wynalezieniem papieru. W tym kontekście wydaje się zaskakujące, że początek odkrywania matematyki stojącej za składaniem papieru przypada dopiero na lata osiemdziesiąte zeszłego stulecia. Dziś gałąź nauki zwana origami obliczeniowym (ang. computational origami) rozwija się bardzo prężnie. Będzie można dowiedzieć się m.in. czym jest magiczna sztuczka-zagadka "fold & one cut", a także co mają wspólnego origami i białko. Origami nie jest nudne!
Prowadzący:
dr Tomasz Kapela
Opis: Czy planety, gwiazdy, asteroidy są skazane na poruszanie się po nudnych eliptycznych orbitach? Czy równania ruchu dopuszczają ciekawsze trajektorie? W trakcie warsztatu pokażemy jak przy pomocy komputera symulować ruch planet oraz jak szukać ciekawych orbit. Każdy uczestnik będzie miał także szansę znalezienia swojej własnej kosmicznej choreografii.
Prowadzący:
Kewin Pączek
Opis: Rynek ubezpieczeniowy to stale rozwijająca się gałąź branży finansowej. Uczestnicy zajęć dowiedzą się w, jaki sposób towarzystwa ubezpieczeniowe wyliczają składkę, jaką klient musi zapłacić przy ubezpieczeniu na życie o określonej wysokości, uwzględniając zmianę wartości pieniądza w czasie i prawdopodobieństwo zgonu klienta. Jest to problem z pogranicza prawdopodobieństwa, statystyki i matematyki finansowej. Jednym zdaniem - dużo pracy dla matematyków.
Prowadzący:
Łukasz Siatka , Michał Soboszek
Opis: Prezentacja podstawowych narzędzi i techniki pracy z danymi
Prowadzący:
Michał Szczukiewicz
Opis: Czy milion złotych dziś i milion złotych za rok mają tę samą wartość? Jak czas wpływa na wartość pieniądza? Czym powinniśmy się kierować, porównując różne warianty inwestycji? Odpowiedzi m.in. na te pytania dostarczą uczestnikom warsztaty o wartości pieniądza w czasie.
Prowadzący:
dr Lech Duraj
Opis: Wiele klasycznych algorytmów działa według najprostszej możliwej zasady: czyta dane i oblicza odpowiedź. Co jednak zrobić, jeśli nie wszystkie dane znamy od razu? Jaką trasę obrać jadąc samochodem, jeśli niektóre drogi są zamknięte? Ile czasu potrzebuje agent, aby przeniknąć do bazy wroga, jeśli nie wie, gdzie szukać wejścia? Czy przyjąć zlecenie projektu, jeśli spodziewamy się lepszych ofert? Na wykładzie będziemy szukać odpowiedzi na takie pytania, a także dowiemy się, co mają z tym wspólnego prawa Murphy'ego - oraz czemu warto czasem siadać do gry ze złośliwym przeciwnikiem.
Prowadzący:
prof. Edward Tutaj
Opis: Historia olimpiad matematycznych na świecie liczy ponad wiek, a w Polsce to blisko 70 lat. Opowiem o jej początkach w Polsce oraz o ludziach, którzy olimpiadę powoływali do życia. A przede wszystkim pokażę kilka wybranych zadań (z rozwiązaniami). Zwłaszcza z tych wcześniejszych olimpiad: i polskich, i międzynarodowych.
Prowadzący:
dr Tomasz Kobos
Opis: Odpowiedzi na tytułowe pytanie poszukamy doświadczalnie, czyli poprzez analizę wybranych zadań olimpijskich oraz ich rozwiązań. Podamy również praktyczne wskazówki jak uczynić proces samokształcenia bardziej efektywnym, czyli jak wyciągnąć z jednego zadania jak najwięcej.
Prowadzący:
dr Maciej Gawron
Opis: Podczas warsztatów poznamy jedną z najważniejszych hipotez teorii liczb - hipotezę ABC. Pokażemy jak stosując tę hipotezę można w prosty sposób udowodnić słynne Wielkie Twierdzenie Fermata. Zilustrujemy również inne ciekawe zastosowania tej hipotezy do różnorodnych problemów diofantycznych.
Prowadzący:
Adam Polak
Opis: Co się dzieje, gdy kombinatoryk zasiada do gry? Warsztaty będą wprowadzeniem do kombinatorycznej teorii gier. Poznamy narzędzia matematyczne, które pozwalają przeanalizować grę i znaleźć strategię dla gracza, która zagwarantuje mu zwycięstwo. Na koniec uczestnicy będą mieli okazję przetestować swoje strategie w starciu z wirtualnym przeciwnikiem, żeby przekonać się, czy rzeczywiście działają.
Prowadzący:
dr Jakub Byszewski
Opis: Na zajęciach opowiem o problemie Hadwigera-Nelsona oraz wspólnie z uczestnikami rozwiążemy kilka zadań związanych w kolorowaniami punktów. Problemy te będą punktem wyjścia do szerszego omówienia metod rozwiązywania zadań olimpijskich.
Prowadzący:
dr hab. Marcin Dumnicki
Opis: Rysujemy d (parami różnych) prostych na płaszczyźnie. Jaka może być największa liczba punktów, w których spotykają się co najmniej 3 proste? Odpowiedź na to pytanie wymaga zastosowania kombinatoryki (która wyklucza przypadki zbyt wielu punktów), geometrii (w celu skonstruowania przykładów) oraz algebry (odpowiedź zależy od tego, jakie liczby dopuszczamy jako współrzędne punktów na płaszczyźnie).
Prowadzący:
dr Sławomir Dinew
Opis: Zadania polegające na znalezieniu wszystkich funkcji spełniających zadaną zależność dość często pojawiaja się na olipiadach matematycznych. Zazwyczaj wymagają nisetandardowego pomysłu bądź nieszablonowej obserwacji co czyni je trudnymi ale jednocześnie ciekawymi. Na podstawie kilku przykładów przedstawimy różne techniki związane z tym zagadnieniem.
Prowadzący:
Michał Seweryn
Opis: Wyrażenia regularne (regular expressions, nazywane również regeksami lub regexpami) służą do opisywania struktury ciągów znaków. Są one ciekawe nie tylko z teoretycznego punktu widzenia - ze względu na ich powiązanie z teorią języków regularnych i złożonością obliczeniową, ale również (a może przede wszystkim) są one bardzo przydatne w praktyce, gdyż pozwalają w zwięzły sposób opisywać skomplikowane wzorce, oszczędzając pracy programistom. Podczas tych warsztatów uczestnicy poznają podstawy matematyczne stojące za wyrażeniami regularnymi oraz będą mieli okazję użyć ich w praktyce.
Prowadzący:
dr Bartosz Walczak
Opis: Podczas warsztatów nauczymy się liczyć obiekty kombinatoryczne różnych rodzajów (ciągi, zbiory, rozmieszczenia kolorowych kulek w pudełkach itp.) i znajdować analogie między nimi (w języku matematycznym zwane bijekcjami), dzięki którym liczenie nawet bardzo skomplikowanych obiektów sprowadza się do kilku prostych wzorów. Zobaczymy też, jak zliczanie obiektów kombinatorycznych na dwa różne sposoby pozwala uzasadniać, że pewne równania są prawdziwe dla wszystkich liczb naturalnych.
Prowadzący:
Dominik Burek
Opis: W referacie użyjemy elementarnych pojeć algebraicznej teorii liczb do rozwiązania nietrywialnych zadań spotykanych na zawodach matematycznych. Pojawią się m.in. problemy angażujące wielomiany symetryczne, cyklotomiczne a także liczby algebraiczne całkowite. Zastosujemy również własności pewnych pierścieni do rozwiązywania równań diofantycznych.
Prowadzący:
Teodor Jerzak
Opis: Podczas warsztatów przedstawię podstawowe pojęcia algebry liniowej. Dowiemy się co to jest przestrzeń wektorowa, porozmawiamy o liniowej niezależności, bazach, wymiarach, macierzach i wyznacznikach. Oprócz tego, zobaczymy zadania olimpijskie, w których znajomość "mądrych słów" potrafi dać ogromną przewagę i szybko doprowadzić do rozwiązania.
Prowadzący:
dr Lech Duraj
Opis: W ramach relaksu od ciężkiej, zaawansowanej matematyki porozmawiamy o chipsach - w szczególności o tym, czemu tak ciężko się je smaży, i jak bardzo lubią uciekać z patelni. Poprzez pewne stare zadanie z Międzynarodowej Olimpiady Matematycznej dojdziemy do niezmienników, odwiedzimy teorię grafów i poznamy języki o dziwnych własnościach.
Prowadzący:
dr Grzegorz Herman
Opis: Czy formalne dowody mają znaczenie dla programistów? Co indukcja ma wspólnego z pętlą "for"? Czy prawda jest darmowa? Podczas warsztatów dotkniemy tzw. izomorfizmu Curry'ego-Howarda, wiążącego programy i dowody matematyczne. Poznamy też sposoby rozumowania o ograniczonych zasobach komputerowych.
Prowadzący:
dr Michał Kapustka
Opis: Twierdzenie Ponceleta jest jednym z najbardziej fascynujących twierdzeń z płaskiej geometrii rzutowej. Przez lata, począwszy od 19. wieku aż do dziś niezmiennie inspiruje kolejne pokolenia matematyków, a także uczniów zainteresowanych matematyką. Twierdzenie mówi, że jeżeli dla ustalonej pary okręgów (jeden wewnątrz drugiego) istnieje wielokąt, który jest wpisany w jeden okrąg a opisany na drugim, to istnieje taki wielokąt o wierzchołku w dowolnie ustalonym punkcie na zewnętrznym okręgu. Omówimy kilka dowodów tego twierdzenia z różnych punktów widzenia. Następnie przedyskutujemy całą gamę jego uogólnień oraz problemów ściśle z nim związanych. Na zakończenie poszukamy Twierdzenia Ponceleta we współczesnych problemach różnych działów matematyki włączając w to problemy wciąż otwarte.

Dzień Wydziału Matematyki i Informatyki UJ

2017